Tuesday

Aurat.Aurat..... wanita...






Konsep menutup aurat dikehendaki Islam bukan sekadar menutupnya. Sebenarnya, menutup aurat mempunyai maksud lebih khusus. Memakai pakaian sendat dan penggunaan kain tertentu juga termasuk perbuatan tidak menutup aurat.

Pemilihan pakaian yang longgar dan labuh satu suruhan wajib bagi setiap wanita Islam agar menepati maksud menutup aurat. Jika mereka memilih menutup aurat, biarlah benar-benar seperti ditetapkan syarak.

Memakai pakaian sendat atau ketat sehingga kelihatan seperti melekat di badan pemakainya akan menampakkan semua tempat bentuk tubuh badan. Keadaan itu sama seperti pemakainya tidak berpakaian.

Sekarang ini banyak anak gadis yang memakai ‘baju adik’. Baju itu betul-betul sendat dan labuh sekadar bawah sedikit bahagian pusat. Jika pemakainya tunduk atau mengangkat tangan, pasti nampak bahagian pusat dan pangkal punggung.
Sekarang ini sudah menjadi trend, gadis memakai baju adik biasanya bertudung. Mereka berlagak baik dan mematuhi suruhan agama agar bertudung, yakni menutup rambut yang juga dikira aurat perempuan. Hakikatnya, mereka masih tidak menutup aurat sepenuhnya kerana memakai pakaian sendat.

Jika mereka telah memilih untuk bertudung, cubalah pula mematuhi peraturan lain dalam soal berpakaian. Selain itu, mereka perlu sedar tanggungjawab untuk menjadi Muslimah sejati. Pakaian tidak menentukan segala-galanya. Sikap dan tingkah laku mesti dijaga agar tidak melakukan perbuatan yang ditegah agama.

Pemilihan pakaian yang longgar dan labuh satu suruhan wajib bagi setiap wanita Islam agar menepati maksud menutup aurat. Jika mereka memilih menutup aurat, biarlah benar-benar seperti yang ditetapkan syarak.

Apa dalil tidak harus memakai pakaian yang jarang atau sendat?

Dalilnya ialah sabda Nabi s.a.w.;

صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مَائِلاَتٌ مُمِيلاَتٌ، رُؤُسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لاَ يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا، وَإِنَّ رِيحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
“Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat kedua-duanya iaitu; (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dengannya, dan (2) Wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepadanya. Kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol unta yang senget. Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya di mana bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian sekian jauh”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Di dalam hadis di atas, Nabi s.a.w. menegaskan; salah satu golongan yang akan menjadi ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang, yakni mereka berpakaian tetapi di sisi agama mereka sebenar tidak berpakaian. Ia merangkumi yang berikut;
1. Wanita-wanita yang memakai pakaian yang nipis yang masih menampakkan kulit atau bayangan tubuh mereka. Mereka berpakaian pada nama, namun telanjang pada hakikatnya.
2. Memakai pakaian yang menutup sebahagian aurat dan mendedahkan sebahagian lagi (yakni tidak menutupkan secara menyeluruh kawasan aurat yang wajib ditutup).
3. Memakai pakaian yang ketat atau sendat hingga menampak bentuk tubuh

No comments: